Måste ju slänga in en kommentar om Greyhounds, har varit Greyhoundägare sedan 1982, det är en livslång kärlek! (se mitt album) Det är en oerhört lugn, lättdresserad, klipsk ras. Skäller mycket sällan. Det är inte helt sant att man måste ha gott om plats när man har Greyhound, är hunden välrastad tar den lika lite plats inomhus som en dvärghund. Men visst behöver dom motion! Rejäla långpromenader flera ggr i veckan, varvat med mer normala promenader. Men vilken hund behöver inte det?
Skillnaden är väl i så fall att en Greyhound dessutom uppskattar att få sträcka ut och springa rejält, det ligger ju i hundens natur. Men det går alltid att lösa, inhägnade hagar, osv. Annars är cykling är bra alternativ.
Det är synd att inte denna ras är mer känd som sällskapshund, de flesta vet bara att det är kapplöpningshundar. Men det är en perfekt familjehund som jag aldrig har haft några problem med. (är inne på min 5:e hund nu) Enda som är negativt är att dom inte blir så gamla, ca 9 år bara, mitt rekord är 9 och ett halvt år. Det finns många av denna ras som inte lämpar sig till hundkapp, vad tror ni händer med dem? Alla mina hundar har varit just sådana "fall", inte roade av att springa på banan. Här i Sverige kan man kontrollera vad som händer med de som inte går till kapplöp, men det är inte fallet i USA, England eller ffa Irland. Där lämnas friska 1-2 åringar till sitt öde om dom inte springer, för att inte tala om vad som händer med dom som är för gamla, dvs ca 4-5 år! Det är en grym läsning för en hundälskare...
Men det är en frisk ras som förtjänar uppmärksamhet tycker jag!
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|