För det första vill jag bara säga att jag tycker att blandrashundar är jättefina, jag känner många som är både friska och trevliga. Faktiskt blir jag rätt illa berörd av hundrasismen flera har gett uttryck för här. När det gäller friska raser så måste väl Hovawart vara en av de friskaste? Lynnet och hälsan spelar mycket större roll i aveln än utseendet. Så ska det vara. Det är så synd om alla rashundar med inbyggda fel, mopsar som inte kan andas osv. Därmed inte sagt att det inte ska finnas mopsar, det verkar vara den perfekta sällskapshunden som inte kräver lika mycket motion (i stället för att skaffa en Golden för att den är så vacker och snäll och glömma bort att det faktiskt är en jakthund), men man borde avla dem så att de mår bättre. Jag undrar om man inte skulle kunna avla fram stora hundar som blir äldre än de blir idag. Tyvärr finns det mängder med oseriösa rashundsuppfödare, har själv bl.a. träffat en Flatcoated som pga hormonrubbningar nästan kliade ihjäl sig, blev "nakenhund" i samband med löp, matte övervägde avlivning innan de hittade nån medicin som fungerade. Och det avlades vidare på denna hundens helsyskon!!
--------------------
Det ska gå.
|