Rötkompost har jag aldrig hört talas om men det låter som om du har någon slags hushållskompost som inte verkar fungera, en varmkompost brukar bara ha lite tjockare väggar annars är den som en vanlig hushållskompost. I en kompost som fungerar tar det inte så värst många månader för avfallet att förmultna. 3-år är för lång tid jag skulle tömma ut allt och börja om från början. Är det en kompost som har tät botten eller kan maskar ta sig in i komposten? Innehållet i en kompost ska vara finfördelat + det ska vara blandat torrt och blött material så fuktigheten i materialet blir som en urkramad disktrasa. Och ja man kan behöva röra runt mikroorganismerna behöver syre för att arbeta. Jag rör någon gång per vecka året runt förutom när det blir riktigt kallt för min kompost är inte superbra isolerad så i de sällsynta fall vi får nedåt -20C så brukar komposten frysa och bli hård.
Om man har problem med att få igång komposten även om man försöker göra rätt kan man köpa kompostmedel men det går även bra att få lite jord från en fungerande kompost alt. kan man plocka upp hästskit från gångvägar och dylikt ifall det finns områden där man rider där man bor det finns gott om bra förmultningsorganismer i det.
Om man inte riktigt kan kompostering avråder jag från att slänga animaliskt i komposten som ex. kött och fiskrester p.g.a att råttrisken ökar ifall komposten inte sköts rätt + kanske inte heller din behållare är råttsäker (+man ska egentligen ha tillstånd för det i de flesta kommuner). Men kaffesump, äggskal, grönsaksrens och dyl. brukar inte vara några problem att slänga i komposten.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|