CITAT (tettan @ 19-01-2008, 15:31)

jag blev utan hund precis innan jul, men har nu efter mer än trettio år med hund börjat vela. jag vet inte vilken ras jag vill ha, alla är ju så sköra efter alla år av "felavel".
hur ska jag tänka nu?
Jag tänkte så att jag ville ha en proportionerlig hund, med lång sund nos exv. Jag såg en hund på bussen för många år sedan som jag föll pladask för. Trodde att det var en blandras, men ägaren sa att det var en Chinese crested powder puff. Då tänkte jag att om jag någon gång har möjlighet att ha hund så måste det bli en powder puff. Jag köpte en femårig puff som haft flera hem innan och inte haft det så bra. Var mycket rädd, men blev med tiden tryggare och modigare. Vi gick kantarellsök och personspår vilket han älskade. Tyvärr fick han diskbråck, blev förlamad men med långvarig träning tack vare en sjukgymnast blev han riktigt bra. Han dog i lungcancer 14 år gammal.
Ett plus för rasen är att den inte fäller hår. Jag klippte min i en praktisk "frisyr", inte alls som utställningsstandarden med rakad nos. Powder Puff finns med olika pälslängder.
Men Tettan, du kan ju läsa på rasklubbarnas hemsida om vilka rassjukdomar de har. Samt kolla om de kan föda naturligt eller inte.
Här är puffens/nakenhundens hemsida:
http://www.ccclub.se/
Redigerat av MimmiH: 20-01-2008, 11:51