Sånt som mangold är förhållandevis dyrt om man tänker på att det ofta växer som ogräs och de blad man ofta hittar i handeln är lite väl sladdriga. Många mangoldsorter är väldigt köldtåliga så man kan ofta gå ut och skörda i landet långt in på hösten faktum är att i år har jag fortfarande fina blad ute i landet men vi har ju inte haft någon riktig vinter.
+Såna delikatesser som vaxbönor, purpurbönor och dyl hittar man ju sällan i butiken och man kan aldrig få så fina och krispiga bönor i butiken som man får hemma + de brukar ge rejäl skörd + vid liten yta kan man odla på höjden genom att köpa störbönesorter.
Gulbetor älskar jag de odlas precis som rödbetor men de är gula och blir bra när man gör ugnsbakade rotsaker, ibland hittar man dem i matbutiken men de är ofta mycket dyrare än rödbetor.
Sommarsquash (=zucchini) kan jag heller inte klara mig utan och några plantor ger massor av frukter (OBS!gillar inte kyla och kan inte planteras ut så tidigt)
Sånt som persilja är ju lättodlat samt man kan frysa in så man har persilja hela vintern + även den verkar klara kyla jag kan gå ut nu och hämta lite i landet för den verkar växa under såna här milda vintrar.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|