Är man otrogen tycker jag att "svin" inte är en alltför elak benämning. Jag kunde valt ord som "fähund", "lymmel", "odåga", etc också
Ska man bara få uttala sig om man själv är personligt drabbad av någonting? Det jag mest syftade på var att personer, inte bara Tito Beltran, i många sammanhang uppenbarligen själva anser att de måste hitta på "förskönande" uttryck för händelser de tydligen inte anser vara helt oskyldiga.
Den notoriskt otrogne = säger sig ha "aptit på kvinnor"
Den försupne lådvinsalkoholisten = säger sig "tycka om ett glas vin till maten"
Den som gör något sårande medvetet = säger att "det bara hände".
etc
Sen är det en del omskrivelser vi slipper idag i Sverige. I en del andra länder kan man säga att man "disciplinerar" sina barn, när man egentligen menar att man ger dem ett kok stryk (= misshandlar alltså) för att de betett sig på ett sätt som föräldrarna inte tycker om.
Angående otrohet, även om det inte riktigt hör hemma i tråden kanske, så är det givetvis många förhållanden som klarar av otrohet. Kanske även (i ett fåtal fall tror jag) blir starkare. Men överlag är självklart otrohet ett jättestort svek. "Det bara hände" är världens sämsta förklaring. Sen kan olika förhållanden ha olika spelregler, så vad som är otrohet kan nog variera.