Kul och intressant tråd!
Min dotter kör med GI nu, hon behöver gå ner minst 10 kg. Jag äter också GI men inte för att jag behöver banta, ligger egentligen i underkant i BMI men jag äter det bara för att det ska kännas lättare för henne då vi äter samma mat.
Vi har kört rivstart i två veckor nu och ska börja fas 2 i morrn.
I rivstarten åt vi nästan inga kolhydrater alls, bara kött/fisk och grönsaker och rätt så mycket fett. Nu ska vi dra ner på fettet och lägga till lite långsamma kolhydrater som fullkorns-bulgur, -pasta, quinoa och någon frukt.
Det jag märkt förutom att jag gått ner kanske 2 kilo på dom här två veckorna är att jag sovit bättre på nätterna och därmed blivit piggare och fått mer energi. Har mått riktigt bra faktiskt, ändå har jag fuskat rejält på helgerna när vi åkt upp till stugan, min sambo och jag. Min dotter känner också att hon mått mycket bättre och sovit bättre på nätterna men däremot har hon inte gått ner mer än ca ett kilo. Konstigt, borde ju ha varit tvärtom
En bra bok om GI är Ola Lauritzens GI in the city, där förklaras GI ingående och så finns massor med härliga recept. Den har vi gått mycket efter.