CITAT (Siv i Bollnäs @ 20-01-2008, 12:41)

Hittade denna moss-tråd i dag, fast den är sen i december... Vi har en besvärlig tomt - mycket kuperad men på det lägsta avsnittet som vetter mot en nyligen avverkad skog som är otroligt ful och moras-ig, är tomten platt och intetsägande. Jag försöker få det lite mer omväxlande och tilltalande, och i kanten på den tomtbiten har jag börjat göra lite planteringar. Där var det förut bara en stor ogräs-matta som dock skulle klippas...För att få lite höjd på ett ställe så gjorde jag en uppbyggd mosskulle. Kanske det blir fler så småningom.
Jag köpte 24 torvblock och la ut samt några större stenar. Skar till blocken med en såg så att inga vassa kanter skulle synas. Fyllde ut mellan dom med jord/torv. Vattnade igenom alltihop rejält. Tryckte ner stora sjok med mossa (olika sorter) ovanpå alltsammans. (Att mossa inte har rötter är fel, man måste ta upp den försiktigt så rötterna kommer med). Man får i början passa med vatten rätt ofta. Så småningom gör det inget om mossan skulle torka - den lever upp igen när det blir blött.
Nu har jag börjat plantera lite runtom mosskullen men när höst/vinter kom så avstannade förstås arbetet. Så här såg det i alla fall ut i höstas:
Snyggt Siv!
Just den där sammetsliknande strukturen på mossan längst till vänster är den jag skulle vilja ha över hela planteringen, mellan växterna.
Eller kväver mossorna övrig vegetation?