Ja, det är så kul att göra något ihop också.
Vi odlar mycket ätbart. Potatis, jordärtskockor, corogi, morötter, grönkål, dill, persilja, bönor, lök, kryddor, purlojlö, rotselleri... Jag har försökt med brysselkål - inget vidare resultat. Vi försöker hitta något nytt varje år (har trädgård parallellt). I år blev det jordmandel tex. Det smakar ju så gudomligt från egna lotten, när mormor levde var det så kul att dela med sig till henne. Hela säsongen hade hon blommbuketter på sitt rum

, det gjorde odlandet hundragånger värt.
Vi har också beställt från Odla förra året, för perenner känns lättare än fröblommor, när vi odlar så mycket ätligt. Jag har också dahliaklnölar som fick flytta till lotten, men i höstas ruttnade många av dem, så jag får se hur de tar sig i år.
Mot sniglarna har vi snigelfritt som göms lite här och där, i komposten osv. När det inte regnade (två dagar typ) hade vi en kalksträng runt lotten. Ölfällor fungerade bra men regnet var problem.Mamma knipsade för det vilda... Jag samlade i hink och saltade, flera liter varje dag under högsäsong. Grannarna började gå kvällsrundor runt gärdet och knipsa, vi fick även kommunen att slå gräset

. De som har sina lotter längre in på området har klarat sig - än, så de hjälper till att mota. I höst letade jag ägg som jag krossade. I vår ska vi vara snabbare när vi vet att de finns. Jag såg snigel bebbar häromdagen när jag var där

. Lite snö och kyla hade inte skadat.
Oj, vad jag babblar, men jag älskar det stället
/ Wilma