CITAT (*Ulrica* @ 20-01-2008, 08:40)

Wow Cilla! Det där räckte ju nästan till en bok om syrénskötsel! Jag tackar så väldigt mycket för att du delade med dej av den erfarenheten! Så mycket bättre än att själv komma fram till något liknande om 5-10 år!
Den här tråden hamnar bland mina favoriter!
Endast två frågor återstår (som jag inte tror jag fått svar på):
Närska jag flytta rotskotten till sitt nya ställe? Snart? I mars? Till hösten? Jag bor i zon 2-3.
När jag nu planterar rotskotten i ett dike, ska jag gödsla i diket först och sedan ovanpå eller bara ovanpå? Jag har tillgång till hästgödsel, är det bra eller ska jag köpa något?
Att ni orkar läsa när jag blir så långrandig... TACK!
Kul också med dessa fortsatta frågor.
- När flytta? Jag skulle säga - när du har tid. Du kan flytta nu om marken är mjuk och du kan flytta i vårvinter och i vår och till och med under sommaren. Det är bättre att flytta när de inte har blad eller svällande knoppar, men om du har tid att vattna någon månad efter flytt så kan du också flytta under bladsäsongen. Syrén är tålig om man gör bra växtbäddar och om man vattnar.
- Var gödsla? Alltid och utan tvekan PÅ TOPPEN av växtbäddarna. Alltid när man planterar vedartat. Lägger man kompost, gödsel eller organiskt material längst ned bryts det ned där och bildar gaser osm inte är bra för växten. Man härmar alltså naturen och lägger organiskt material samt gödsel som om det föll ned från intilliggande växtlighet. Riktmärke brukar vara att man lägger köpejord, kompost, löv, kogödsel eller liknande i det översta 20 cm skiktet.
- Hästgödsel är jättebra! Absolut bäst är om den legat till sig, dvs "brunnit" som man säger och därmed komposterat sig själv i ca 3-6 månader. Om man bara har färsk hästgödsel - blanda med torv, löv eller annat kolrikt som du har och lägg på toppen och skydda stammarna. Färsk gödsel får inte komma i direkt kontakt med växtens olika delar; rot, stam mm. När jag har färsk eller obrunnen gödsel brukar jag lägga den på absoluta toppen och skydda med sten runt stammar. Den får liksom regna och rinna ned lite långsamt, och jag lägger inte så tjockt lager.
Redigerat av Cilla: 20-01-2008, 23:51