Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips?, Har jag för varmt?
          älvan
          Inlägg 21-01-2008, 13:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 108
          Medlem nr: 10 023

Hej...
          Jag har skruvat upp en lysrörsarmatur i en hylla inne i vårt dator-rum, där jag har mina sådder. Lysrören är T8-rör, 2 x 18 W...
          Jag tog "tempen" på jorden på mina sådder, den mätte då upp till ca 24-26 grader... Är detta för varmt? Finns det ngt att göra åt saken, utan att flytta sådder och lysrörsarmaturen...? (har tyvärr inte plats någon annanstans...)
          Mina svartögon ser ut att må bra därunder jallefall...

Men ville bara höra om det kanske ändå kan va för varmt, kanske för mina andra fröer?
          E det inte viktigare att dom har rätt ljus än att dom har rätt temperatur?
          Vad kan annars hända om det e för varmt?
          Finns något sätt att få det svalare där?

Och hur gör jag med frösådderna (som ska stå gro utomhus), som sen blivit småplantor...? Klarar dom att stå ute i dagsljuset så här dags på året, eller e det för lite ljus?

Ha det gott!!

Redigerat av älvan: 21-01-2008, 14:05

--------------------
          ~*:¤´älvan`¤:*~ zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anki V
          Inlägg 21-01-2008, 16:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag har precis samma problem som du….alltså för varmt. Jag odlar i köket och även om all värme är avstängd så är det svårt att få ner temperaturen.

Jag försöker lösa det genom:

1. En liten bordsfläkt som går några timmar varje dag (här får man akta sig för fläkten gör också att det torkar lite fortare i krukorna).
          2. Altandörren alltid på glänt så fort det är över 0
          3. Vissa växter som jag pjoskar lite mer med får stå i svalskåpet (8-10grader) på natten. Där har jag plats för 80 krukor om jag skippar potatis och morötter innocent.gif
          4. Jag börjar bära in och ut så tidigt som möjligt och avhärdar tidigt. Vid hot om lättare frost lägger jag bubbelplast över plantorna.

Jag har haft turen att inte drabbas av någon annan ohyra än sorgmygg hittills och brukar få fina utplanteringsbara plantor.

Tre av fyra möjliga hyllor.....ev 5 hyllor om jag även tar den nedersta i kylen whistling.gif

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-08-2025, 09:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon