Ett skyddstaket vore guld, men jag vet inte hur man skulle konstruera ett sånt. Jag tänker i af försöka runt ett par pallkragar. Jag har också planerat att så växter som sniglarna inte är jätteförjusta i, (den enda köksväxt jag känner till som de struntar i helt är palsternacka.) Sedan sniglarna kom hit för ca 10 år sedan har jag försått i stort sett allt inomhus, annars ser man aldrig skymten av t ex bönor och ärtor, sniglarna äter utsädet i jorden. Störbönor och höga sockerärter är att föredra framför låga varianter, har "stammarna" väl blivit grova brukar sniglarna välja ngt annat istället.
Myskankor är inget alternativ, vi skulle isf behöva en hel armé såna. Snigelfritt är mkt bra, men fåglarna (som är uppe tidigare än jag på somrarna) plockar rent på vartenda överblivet korn, så jag har börjat lägga medlet i "fällor" (t ex under tegelpannor eller flata stenar med lite mellanrum under till marken). Det finns färdiga snigelfrittfällor att köpa, men de är dyra och jag behöver MÅNGA. Jag har inte hittills sett ngt behov av annat "bete" än snigelmedlet självt, men om man vill locka sniglarna till nåt särskilt ställe i trädgården kan man t ex spara amaryllislökar från julen och plantera ut. (Dessa lökar kommer då icke att blomma om.)
Sen är det förstås manuell bekämpning som gäller, vilket är ett sant vedervärdigt göra. Jag vet inget riktigt bra sätt att bli av med liken, det handlar ju om kilovis med sniglar varje kväll =( Åsynen vämjer mig värre för varje år, det har blivit liksom en omvänd tillvänjning =(
|