(Mördar-)sniglar är äckliga, därför blir tråden av nödvändighet äcklig =( Att sommaren skulle bli torr vågar jag inte förlita mig på, med tanke på hur mild vintern varit hittills, och på de stora regnmängderna här i Skåne de senaste 18 månaderna. Det känns inget kul att planera inför en odlingssäsong som utan massor av ren bonntur blir fullständigt förödd. Vi har verkligen MASSOR av sniglar, de vällde in på tomten i hundratal varje natt i somras, och jag förstod att många andra här hade samma problem.
Jag vägrar plåga ihjäl sniglarna med t ex salt hur vämjeliga de än är, de kan inte rå för att de är sniglar. Jag tycker mkt illa om att döda dem, men jag inser att man inte kan nöja sig med att bära bort dem o släppa ut dem ngn annanstans än hemma hos sig själv. Om man varje kväll avlivar minst ett par kilo sniglar med kokande vatten o gräver ned dem i komposten borde det väl snart börja stinka förruttnelse långa vägar? (Om man inte har så många sniglar kan jag tänka mig att de är utmärkta att kompostera med, så mkt näring som de sätter i sig.)
|