angående citrus näring och jord
dom vill inte ha lerjord , och inte kraftig jord heller
citrus behöver inte sur jord för att växa bra , en del av dom tål även ett högre ph bland annat citron tål högre ph . ett normalt på-värde eller nåt lägre passar citrusar bra men inte för surt eller för högt är inte bra .
citrus vill ha lera men då handlar det om ''lergranulat'' . man måste ändå ha väldränerad jord att plantera en citrus i lerjord går bara åt ett håll dvs den dör ( det blir för kraftigt och för blött i jorden plus under vilan ökar risken för mögel och svamp angrepp i lerjord ). och har man den i lerjord här uppe i norden så är det ännu värre dvs vi har mer regn och ett svalare klimat .
den perfekta jorden för citrus är att man tar roddisjord( ev lite för sur ibland , men det funkar plus kranvattnet är väl kalkigt ändå ) men man tar roddisjord och blandar upp den med grus och grovsand och om man har kan man tillsätta lite lergranulat . och dom vill ha en näring som innehåller järn men även dom andra ämnena . kväve tror jag inte behövs så mycket då man ska fokusera på blomning och frukt .
jag odlar mina såhär och dom trivs utmärkt har köpt citrusnäring och odlar dom i jorden jag skrev ovan . har även lite lergranulat i blandat
|