Jo, kokande vatten är väldigt effektivt sätt att döda dom på, det går snabbt, alltså är döden snabb. Mycket snabbare än att klippa itu dom. När man klipper itu dom lever de faktiskt en stund efteråt. O att ha en massa slemmiga sekatörer eller saxar, det vägrar jag. Sedan är det skillnad på sniglar o sniglar, svarta låter jag vara, likaså pantersniglarna.
En kompost är alldeles utmärkt att slänga sniglarna i, men givetvis måste det vara ett HÅL som man hela tiden får öppna och stänga, det luktar inget alls. Garanterar! Jag samlade över 19.000 sniglar 2007, jämfört med runt 8,000 2006. Det är stor skillnad och min meditativa inställning infann sig förra året. Räkna... siffror associerar alltid till olika sånger, har jag lärt mig nu. Som när man kommer till 63, 163, 263, 363 osv... då dyker Beatles-låten upp... when i'm 63

Man får göra det bästa av det. Men börja TIDIGT!
CITAT (Fågelvägen @ 23-01-2008, 18:35)

Kokande vatten är väl inte särskilt humant?
Klippa itu dem med sekatör går snabbt, är snällare mot sniglarna, påstås det. Men om man håller i sekatören är snigeln (ituklippt

!!) väldigt nära. Jag har tränat att sikta snabbt med en vanlig
stor trädgårdsspade. Avståndet till snigeln minskar äcklet en smula. + känslan att det var mindre sniglar än året innan.
Vår kära granne upplever att snigeljakten är "meditativ". Borde väl försöka ändra den egna inställningen till dylikt...