CITAT (Christer i Falköping @ 23-01-2008, 20:18)

Att först hävda att de inte behöver surjord för att må bra och sedan rekommendera rhododendronjord, som har ett mycket lågt pH-värde låter lite konstigt Linus. Men i stort kan man säga att en bra krukväxtjord fungerar utmärkt. Men själv föredrar jag att blanda in lite okalkad torv också. Lera i klumpar går fint om man inte får tag i lergranulat. Det finns många myter om hur man måste behandla citrusar för att de skall trivas, men de är oftast bara försäljningsargument för olika företag.
Christer.
jo jag skrev ju det . att det inte var det bästa med för surjord . men det funkar plus vattnar man dom med vårat kranvatten tillför man ju lite kalk ändå så till slut blir det perfekt . skrev ju såhär ,, kanske formulerade mig konstigt men roddisjord har bra struktur för dom men lite för sur enligt mig men det funkar ändå . den bästa jorden innehåller ju inte bara enbart roddisjord .
citrus behöver inte sur jord för att växa bra , en del av dom tål även ett högre ph bland annat citron tål högre ph . ett normalt på-värde eller nåt lägre passar citrusar bra
men inte för surt eller för högt är inte bra .
den
perfekta jorden för citrus är att man tar roddisjord(
ev lite för sur ibland men det funkar plus kranvattnet är väl kalkigt ändå ) men man tar roddisjord och blandar upp den med grus och grovsand och om man har kan man tillsätta lite lergranulat . och dom vill ha en näring som innehåller järn men även dom andra ämnena . kväve tror jag inte behövs så mycket då man ska fokusera på blomning och frukt .
CITAT (Henrik_ @ 23-01-2008, 20:44)

Flaxxs, angående näringen, läs artikeln.
har läst den , men jag är för envis för att inte ha citrusnäring . hur som helst mina trivs utmärkt , jag är som en gammal hund i citrusnäring . iförsig har jag inte läst artikeln noga heller
Redigerat av flaxss: 23-01-2008, 21:02