Det är jättebra att få era kommentarer ! (Hoppas det är här jag ska flika in min egen respons -jag är ny på detta med forum) Mycket av det ni säger är som jag själv har tänkt - det handlar mycket om pengar, eller föreställningen om vad det kan komma att kosta. (Jag har en massa prisuppgifter från olika firmor - får återkomma om det om någon är intresserad) Och att skapandet ju är något många vill ha själv, men också att ibland kan hjälp med strukturen vara bra. För att sedan - med en "marschordning" i handen gå vidare själv...
Jag tror att det är vanligare att man låter "designa" eller planera en del av sin trädgård, eller att man köper planteringsförslag, snarare än att göra en "hel make-over" som i TV, för det blir dyrt. Speciellt om man ockå ska ha hjälp med själva utförandet, gräva dammar, gjuta stödmurar eller lägga marksten...
Sen är det ju det här med hur "trendig" man ska vara. Spontant är jag o-trendig i den bemärkelsen att jag tycker att trädgård är ett livstidsprojekt, och om man lägger en massa pengar på att köpa tjänster borde resultatet vara så tidlöst eller snarare tidsbeständigt som möjligt, och att man naturligtvis måste prata ihop sig med kunden/kunderna om vad de gillar och behöver för trädgården är ju DIN oas, inte någon annans och din smak ska styra!
Jag bor 1,7 mil väster om Umeå, förresten. Men härstammar ifrån och tänker nog återvända till Rengsjö i Hälsingland vad det lider...
|