Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Anlita trädgårdsplanerare/designer?
          Lotta Olsson
          Inlägg 21-01-2008, 22:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 13 700

Hej Alla!
          Jag funderar på att starta eget med bl.a trädgårdsplanering/design som tjänsteutbud. Jag tycker att jag får motstridiga uppgifter när jag försöker få uppgifter om efterfrågan för sådana tjänster, å ena sidan är det jätteinne, nu när alla media är fyllda av flådiga design, å andra sidan verkar ingen jag träffar kunna tänka sig att själv anlita en designer...

Jag tycker ju själv att bland det roligaste med trädgård är att just planera/designa och att sedan (under årens lopp) omsätta idéerna i praktiken - eller kanske ändra i planeringen om andan faller på, trädgård är ju något som gjärna får "växa" fram, eller hur? ;-) Men - om det är mycket som ska göras, nog är det skönt att ha en plan att hålla sig till i stället för att dutta än här, än där så att det till sist mest liknar sillsallat...

Vad tycker ni? Är det lönt att starta? Kan en "normal" trädgårdsinnehavare tänka sig att köpa in planering av en hel eller delar av en trädgård ? Under vilka omständigheter? Är det priset som styr eller handlar det om att känna någon personligen som kan designa ?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          mamamaggan
          Inlägg 23-01-2008, 23:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Den enda erfarenhet jag har av trädgårdsdesigner är att en granne anlitade en när hennes hus var nybyggt.

De slutsatser jag drog av det han gjorde var att en designer kan komma med förslag som du själv aldrig tänkt på. Min grannes tomt blev annorlunda mot våra men på ett mycket bra sätt. Den blev också annorlunda mot vad hon tänkt sig.

Om jag själv skulle ta hjälp av en så var det för att få lite annan input än mina egna fastlåsta uppfattningar. Om man kan och vill så gör man nog jobbet själv men enligt de idéer/skisser/anvisningar man fått av designern men det uppkommer ju frågor under tiden man fixar och donar .Då är det bra om designern finns till hands igen.

Jag skulle nog vilja ha ett kontrakt med designern som sträcker sig över flera år. Att kunna få hjälp när det inte blev som ingen av oss tänkt eller när man kanske vill lägga till saker o s v. Skulle kanske vara villig att betala ett timpris på 500:- Skulle också uppskatta om det fanns fasta priser för olika " paket " där jag själv kunde välja vilken nivå jag vill lägga mig på.

Hur marknaden ser ut har jag svårt att uttala mig om. På mindre orter , som min ( 10.000 inv) så tillhör det väl kanske ovanligheterna att någon anlitar en trädgårdsdesigner . Min granne , som flyttade hit från en större stad , är nog såhär drygt 20 år senare en av de få som anlitat en såvitt jag vet. Trädgårdsintresset är ju ett helt annat nu fast folk väljer fortfarande att till större delen göra jobbet själva.

Inte vet jag om jag tillförde så mycket matnyttigt men ............Lycka till!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera

Inlägg i den här tråden
          Lotta Olsson   Anlita trädgårdsplanerare/designer?   21-01-2008, 22:31
          ingrid fuxwall   Jag tror att priset har stor betydelse. Själv inbi...   21-01-2008, 22:38
          Anki V   Jag tror du frågar fel ”målgrupp”. Jag kan tänka...   21-01-2008, 22:47
          Wilmer   Tja, inte för att jag någonsin skulle göra det. De...   21-01-2008, 23:01
          Boxer   En designer behöver ju inte göra rubbet. Man bruk...   22-01-2008, 00:09
          ingrids   Jag gick en kurs i att planera trädgård i höstas o...   22-01-2008, 12:58
          Sommartjejen   Hej Lotta och ni andra. Har just sökt på trädgård...   23-01-2008, 11:32
          Boxer   Har just sökt på trädgårdsdesigner på gula sidorna...   23-01-2008, 14:29
          Owe J   En del plantskolor har just den här designer light...   23-01-2008, 12:04
          Sommartjejen   Ja just det :confused: närheten av vad! :) G...   23-01-2008, 15:12
          Boxer   Trädgårdsform i Lidköping HB - Projekteringar, Trä...   23-01-2008, 16:02
          Tullia   Vi har funderat på att anlita en trädgårdsdesigner...   23-01-2008, 17:48
          Harvey   Trädgårdsdesign är ju ett jobb som man kan ha samt...   23-01-2008, 19:53
          Lotta Olsson   Det är jättebra att få era kommentarer ! (Hop...   23-01-2008, 22:28
          Citrona   Jag skulle verkligen behöva hjälp av en trädgårdsd...   24-01-2008, 09:07
          telli   Vi ska anlita nån form av planerare för vår tomt t...   01-04-2008, 13:06
          Laban   Vi bor i ett nybyggt område och här är det några s...   01-04-2008, 13:17

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 13:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon