Om någon är intresserad så är Ni välkomna att titta i mina album. Våran trädgård ligger i Lund i anslutning till Rinnebäcksravinen vilket gör att vi har 7 meters höjdskillnad på våra 1600 kvm tomt, Skåne är inte platt!
När vi tog över den för 3 årsedan gick det inte att ens gå runt huset då den var så igenväst. Vi fick i princip börja om. Strukturen börjar falla på plats nu, häckar och ny planteringar av frukträd är gjorda (inte allt är med på bilderna) men till våren ska det planterar en rosen gård (Min roslista innehåller 30 rosor, måste be om löneförhöjning) och sedan ytterligare 200-300 plantor buxbom till häckar längs gångarna.
Vår trädgårdsvision kommer nog till sin rätt först om 10 år och framåt när de stora vedartade växterna kommit upp ordentligt. Jag älskar stora träd och försöker stamma upp dem så mycket som möjligt då ytan är begränsad. Vill skapa tak där ljuset ändå kan komma till under kronorna ett par timmar om dan. Till vår hjälp är att hela trädgården sluttar mot sydväst. Försöker på detta vis få ut det bästa av båda världar, både stora och karaktäristiska träd och låga blommande perenner. Vet inte om vi lyckas men det får framtiden utvisa. Det är ju detta som är kul med trädgård, det blir aldrig färdigt.
Tyvärr har jag inte listat ut hur man redigerar ordningen på bilderna så det är lite blandat både tidsmässigt och rumsligt. Bilderna tagna med enkel kamera i mobilen men nu har familjen (frun) investerat i en ny digital proffsystemkamera så i år ska det bli en riktig rundvandring med fina bilder (Ska be frun plåta!)
Albumet pleximaster med blandat från trädgården innehåller mest trädgård de äverig är mer trädgårdsprojekt. Håller på att jobba på en mer genomtänkt rundvandring som jag ska öppna så fort jag blir klar. Håll till godo.
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...r&user=9317mvh plexi