Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Glutenallergi, Vad kan man bjuda på?
          Margaretha
          Inlägg 25-01-2008, 13:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Vi ska ha en liten ungdomsfest framöver och en av de unga männen är glutenallergiker. Vill gärna att han ska kunna äta som alla andra. Det ska vara lite smårätter, kanske kycklingspett, paj, piroger, pastasallad osv.
          Jag har försökt skaffa mig information på nätet, men tycker inte att jag blivit så mycket klokare.

Pajdeg på glutenfritt mjöl är väldigt skör och svår att hantera, har jag i alla fall lärt mig!

Mest praktiskt är det ju om man kan bjuda alla på samma mat, men jag kan tänka mig någon specialare till honom också. Hur är det med pasta, potatis, ris t.ex.?

Tårta? Något med maräng bör väl gå? Men om man blandar i rispuffar (Vårgårdaris), går det då?

Mycket tacksam för tips och om någon känner till någon bra receptsamling på nätet, så blir jag glad över det också. confused.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva i Skåne
          Inlägg 25-01-2008, 15:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Maräng går bra och även vårgårdaris (och corn flakes).
          Det känns som det mesta finns i glutenfria varianter numera, t o m färdig smördeg. För en glutenallergiker är det ju toppen, men vi som är vana vid vanliga mjölprodukter ska inte inbilla oss att det blir riktigt samma.
          Numera gör jag alltid vanliga tårtbottnar av sockerkakstyp efter ett recept med potatismjöl så kan svärdottern alltid äta våra tårtor. Kladdkakor går utmärkt att byta vetemjölet mot glutenfritt. Rulltårtor går att göra på potatismjöl. Vill du ha småkakor är kokosberg och nöttoppar enkla och säkra kort.

Pannkakor kan du göra på glutenfritt mjöl. Då kan du t ex göra några fyllda crepes.
          Potatisgratäng kan alla äta.
          Du skulle kunna ha en form med tacokryddad färsröra och servera med tacochips till.
          Pajdegen blir skörare. Bjuder jag på paj brukar jag göra en liten speciellt till svärdottern.
          Ska du göra piroger kan du kanske använda glutenfri smördeg till allergikern. Jag har aldrig använt sådan så jag vet inte hur den är, men sån skulle du kunna göra ett pajskal av också om du inte vill kladda med egen deg.
          Om du ska ha bröd till maten finns det frysta vitlöksbaguetter som lär vara jättegoda.
          Om du gör cheesecake går det att byta mot glutenfria digestivekex, men dom är mindre och lättare än vanliga så väg dem gärna. Annars blir det för mycket fett i förhållande till kexkrosset.

Det gäller att läsa på förpackningarna när man är ovan. Som Kurt säger så är kinesisk soya förbjuden (innehåller vetemjöl) men vanlig såsfärg, Colorit, går bra.

Tyvärr har jag ingen receptsamling att rekommendera. Själv har jag lärt mig med åren.

Lycka till

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 13:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon