Full version: Glutenallergi
Margaretha
Vi ska ha en liten ungdomsfest framöver och en av de unga männen är glutenallergiker. Vill gärna att han ska kunna äta som alla andra. Det ska vara lite smårätter, kanske kycklingspett, paj, piroger, pastasallad osv.
Jag har försökt skaffa mig information på nätet, men tycker inte att jag blivit så mycket klokare.

Pajdeg på glutenfritt mjöl är väldigt skör och svår att hantera, har jag i alla fall lärt mig!

Mest praktiskt är det ju om man kan bjuda alla på samma mat, men jag kan tänka mig någon specialare till honom också. Hur är det med pasta, potatis, ris t.ex.?

Tårta? Något med maräng bör väl gå? Men om man blandar i rispuffar (Vårgårdaris), går det då?

Mycket tacksam för tips och om någon känner till någon bra receptsamling på nätet, så blir jag glad över det också. confused.gif
KURT
Potatis och ris är inget problem, pasta finns det speciell glutenfri (gjord på soja?). Man bör se upp med dolda källor till gluten t ex soya
Åsa, mälardalen zon 2
Quinoa är helt fritt från gluten och man kan blanda ner det i en sallad istället för pasta, det är ungefär som att använda couscous eller bulgur, och numera är ju quinoa ganska vanligt så man kan ju hitta det i vilken matbutik som helst, (i välsorterade hälsokostbutiker kan man även ofta hitta pasta gjord på quinoa).

Även taboulleh är ju gott att göra på quinoa och det är snabbt och lätt att göra och passar på ett bord med smårätter.
Eva i Skåne
Maräng går bra och även vårgårdaris (och corn flakes).
Det känns som det mesta finns i glutenfria varianter numera, t o m färdig smördeg. För en glutenallergiker är det ju toppen, men vi som är vana vid vanliga mjölprodukter ska inte inbilla oss att det blir riktigt samma.
Numera gör jag alltid vanliga tårtbottnar av sockerkakstyp efter ett recept med potatismjöl så kan svärdottern alltid äta våra tårtor. Kladdkakor går utmärkt att byta vetemjölet mot glutenfritt. Rulltårtor går att göra på potatismjöl. Vill du ha småkakor är kokosberg och nöttoppar enkla och säkra kort.

Pannkakor kan du göra på glutenfritt mjöl. Då kan du t ex göra några fyllda crepes.
Potatisgratäng kan alla äta.
Du skulle kunna ha en form med tacokryddad färsröra och servera med tacochips till.
Pajdegen blir skörare. Bjuder jag på paj brukar jag göra en liten speciellt till svärdottern.
Ska du göra piroger kan du kanske använda glutenfri smördeg till allergikern. Jag har aldrig använt sådan så jag vet inte hur den är, men sån skulle du kunna göra ett pajskal av också om du inte vill kladda med egen deg.
Om du ska ha bröd till maten finns det frysta vitlöksbaguetter som lär vara jättegoda.
Om du gör cheesecake går det att byta mot glutenfria digestivekex, men dom är mindre och lättare än vanliga så väg dem gärna. Annars blir det för mycket fett i förhållande till kexkrosset.

Det gäller att läsa på förpackningarna när man är ovan. Som Kurt säger så är kinesisk soya förbjuden (innehåller vetemjöl) men vanlig såsfärg, Colorit, går bra.

Tyvärr har jag ingen receptsamling att rekommendera. Själv har jag lärt mig med åren.

Lycka till

Tosan
Vet inte om det är hörsägen eller ej, men jag har fått lära mig att man ska ha särskilda kokkärl och dylikt för glutenfri mat så man inte "smittar den" med gluten av misstag.
Kan ju iofs åxå bero på hur pass känslig man är.
EKLO
Jag bjuder ganska ofta ett gäng på middag där en är glutenintolerant. Det är inga problem alls tycker jag, jag lagar "vanlig mat" - grytor, soppor, fisk och biffar och köttfärsrätter (utan ströbröd och paneringar förstås), alla såser, soppor, redningar tar man med majzena istället för mjöl. Men jag tycker det låter som onödigt jobb att göra mat som liksom per definition blir väldigt annorlunda av att inte kunna använda sädesslag, som pajer och pastasallader. Kan du inte göra goda andra sallader - det finns ju massor, potatissallader och quinoasallader och tunnskivat kött och goda kalla såser till och sånt... om det ska vara på buffé, som det låter.

Igår var mitt gäng här, och då gjorde jag en god fisksoppgryta - köpte ett fint glutenfritt bröd, och ett vanligt till oss andra. Ett nytt smörgåsmargarinpaket, eftersom smörkniven inte ska vara vid vanligt bröd - så tog vi andra och brede mackan med mitt redan öppnade bordsmargarin. Goda ostar til. Alla nöjda och glada.

Mvh Eklo
Eva-Helene
En bra sida http://www.allergimat.com/ Alla recept med ett gult "block" med ett G i är glutenfria.
Margaretha
Tack så hjärtligt för alla fina tips! Jag känner att jag lärt mig en hel del redan, bara genom att läsa. Sedan kommer det praktiska! Det ska bli riktigt spännande! thanks.gif
anx
Quinoa är precis som Åsa skriver helt fritt från gluten, men ofta "förorenat" är man jättekänslig (som jag är ) så har jag blivit sjuk av bl.a. kung markattas quinoa.
Jag kan dock rekomendera Sempers vakumförpackade minibaguetter, de är faktiskt riktigt bra. Jag tycker också att det går bra att baka pajer och pizza (recept finns på förpackningen) på jyttemjöl(recept finns på förpackningen), som dessutom är fritt från stärkelse. Glutefri diet är alltför ofta tråkigt mycket stärkelse.

Lycka till!
Anki
Eleena
Prova göra pajer i små folieformar för ex mazariner så håller de kanske lite bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon