CITAT (Christer i Falköping @ 26-01-2008, 17:21)

Förstår hur du menar, men jag tror ej att undersökning av dess bakrund har att göra med om hundägaren tröttnar eller ej. Storleken på en blandrashund kan man ju i viss mån gissa sig till om fadern också är känd. Det händer ju olyckor även med grannens hund
Christer.
Visst händer det olyckor. För många år sedan trodde jag inte att grannens tax skulle kunna para sig med min stora goldentik. SOm tur var han jag avstyra det hela. De löste det så käckt genom att tiken lade sig på rygg.
MEn fortfarande så tror jag att det finns hundägare och hundägare. De som skall ha hunden till ett visst syfte dvs inte bar gå hemma i huset lite lagon osynlig så där kanske det inte spelar så stor roll. Men ska du ha hunden till ett visst ändamål så har man natuligtvis hägre krav.
Själv vet jag inte bara viken ras jag vill ha. För specifika ändamål letar man linjer, uppfödare osv. Även inom en ras kan det finnas stora variationer i egenskaper så jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en blandrashund av den anledningen.
Ska man lägga ner mycket jobb så når du inte de högsta resultaten bara genom att vara en bra dressör. Du måste ha ett bra ämne också
För övrigt om det vill sig riktigt illa med blandrasavel så finns det ju något som heter heterosiseffekten. Dvs korsningen behöver inte bli ett medelvärde av föräldrarnas egenskaper, det kan gå helt och h¨llet utanför föräldrarnas egenskaper.Tex kan du få en individ som är större än den största föräldern och mindre än den minsta.