Vad kul med räkning, jag såg en liten favorit idag, trädkryparen.
Gulsparvar, talgoxar, några talltitor, blåmesar, pilfinkar, en eller två nötväckor å en kaja, en kråka samt ca 20 skator samtidigt, är vad jag har sett idag. Åsså två ekorrar, den ena försökte ta sig till mataren genom att klänga på snöret upp och ned, men det gick inte, den var tydligt irrierad, de fick nöja sig med fallfrön. Saknade svartmesen som är daglig besökare. Men inte tittar jag varje minut heller. När de är riktigt kallt kommer domherrarna, och är det snö
och kallt så har ytterligare en ganka stor favorit besökt mataren, tofsmesen.
Jag vänar liksom några av er andra på gråsiskor, men de har det kanske bra i år, jag hoppas det så det inte är något dåligt som orsakar frånvaron.
Vi har några härligt risiga lövraviner i närheten så stjärtmesen passerar då och då vintertid, men inte idag inte. Skulle tro de är rätt stationära inne i dessa risiga lövskogar annars. Andra fåglar som gillar, eller är rent beroende av, risiga lövskogar med inslag av gamla träd är den vackra men ovanliga pungmesen och den mindre hackspetten, mindre hackspet kan ju komma till matbordet men det har jag aldrig haft. Pungmesen har jag bara sett på bild samt att jag sett ett pungbo en gång, på den platsen är det röjt idag, snyft. Röj inte rent och städat överallt den vanan är inte naturens eget val!!! Låt det räcka närmast tomten eller så.
Kvitterikul
Sara