Latmaskens löksoppa (min favorit när jag kommer in och är stelfrusen): 1 portion
1 stor gul lök (eller vad som finns hemma) 1/2 grönsaksbuljongtärning en klick matfett av något slag jag har hemma lite chilipulver eller tabasco vatten
När du kommer hem och känner dig som en isbit, ta av skorna/kängorna/stövlarna men strunta i att ta av ytterkläderna, fort ut i köket bara.
Skiva löken på enklaste sätt, fräs den i fettet så att den blir lite genomskinlig men inte tar färg. När den i alla fall börjar ta lite färg (attans!), häll kvickt på vatten så att det nästan täcker löken. Släng i buljongtärningen. Koka upp. När soppan kokar så lugnt att den inte behöver passas hela tiden, klä av dig och hoppa in i duschen. Stå kvar tills tårna har tinat upp och du känner dig som en människa igen. Torka dig och på med morgonrocken.
Nu har soppan kokat färdigt. Krydda efter smak med lite chilipulver eller tabasco. Ät med t ex ett glas mjölk och en macka, eller vad du gillar bäst.
Det här receptet uppfann jag när jag hade häst för många år sedan, då kom jag ofta, ofta hem stelfrusen och hungrig och behövde mat och värme snabbt!
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag. Kinesiskt ordspråk
|