Catalpa bignonioides - Katalpa eller trumpetträd, 6-10m, zon I-II har fina blommor.
Davidia involucrata var vilmoriniana - Duvträd eller näsduksträd har ju jätteläckra "blommor" - som näsdukar som hänger i trädet.
Vilken Prunus eller Malus som helst har ju jättedin blomning. Ex Prunus x serrulata 'Kanzan' 7-9 m zon III, har ju riktigt läckra stora fyllda rosa blommor - som en stor bred vas, mer pelarformad är 'Amanogawa' Prunus nipponica är ett väldigt sött litet träd med vacker men dock kort blomning - dock ganska svårt att få tag i.
Magnolia - t.ex. M x Soulangiana 'Lennei Alba' (zon II) tycker jag är den läckraste magnolian, med kritvita stora blommor. Finns ju flera sorters magnolior, t.ex. M. sieboldii, buskmagnolia som inte blommar förrens fram i juni - har också fina blommor, men ger inte lika överväldigande intryck som de vårblommande sorterna.
Cornus kousa - inkl C. kousa var chinensis och sorten 'China Girl' är skitläckra. De får snygga och ganska goda frukter också på hösten. Dessa är dock oftast mindre buskar, men det går ju att stamma upp.
Ja, nu kan jag inte komma på så mkt mer, förutom om man vill försöka med en frilandshibiskus, Hibiscus syriacus (zon I), men jag vet folk som har den betydligt högre upp, så bara den får en skyddad växtplats så borde den funka i tvåan oxå. Sorten 'Oiseau Blue' tycker jag är jätteläcker. Hmm, såg just att den rena arten ska vara lite härdigare, till zon II, men jag undrar om den går att få tag på - och jag vet inte hur den blommar.
Hälsningar Lars
|