CITAT (Cilla @ 12-02-2004, 23:39)
Hej Gammelnalle!
Kul att du lyckades hitta årsskott och att du fick en fin stund i träden!
Du behöver inte förbereda moderträden, dvs de du ska sätta ymparna på. När det är dags att sätta på ymparna gör du ett snitt med skarp kniv i modergrenen och i ympen och lägger samman snittytorna så snart som möjligt - de torkar fort.
Om du fick ned riset 15 cm och lade jord ovanpå räcker det säkert. Du kan skotta snö över också. Att du kunde gräva över huvud taget tyder på att du inte bor så långt norröver. Om du grävde på ett soligt ställe - vattna när det blir bar backe så att riset inte torkar. Det är lite som att ha snittblommor detta med ympris, fast tåliga sådana... De vill helst ha ca 5 grader varmt och fuktigt.
Jag brukar ympa med en tunnbladig kniv som är slipad så att den har egg endast på ena sidan. Det är en billig ympkniv och sedan jag lät den ersätta tapetknivar och andra osm jag tidigare använde så började jag lyckas med de flesta ympar.
Du skrämmer mig !!!!!
"Det är lite som att ha snittblommor detta med ympris, fast tåliga sådana...!"
SNITTBLOMMOR!!! de skulle inte klara 1 vecka!!! Knappt att kaktusarna överlever...
men som nå'n hade som signatur: Går de inte att äta.....
Jag trodde jag bodde i zon4... men nu såg jag en zonkarta och jag verkar ha fått förflyttning till zon 3...
Kan det bero på zonterapi???
Men jag försöker göra som du sagt....
"Jag brukar ympa med en tunnbladig kniv som är slipad så att den har egg endast på ena sidan"
Alla mina knivar har egg bara på en sida !!!!!
(kunde inte låta bli.... fl´åt...)