Hallå i stugan Här kommer litet info hur jag har det med 70W metallhalogen på min balkong. Den är inglasad isolerad. Jag har en 70W metallhalogen inköpt på en av de större växthusfirmorna. Jag har 2,35 i takhöjd, lampan hänger i kedjor 10 cm från taket (har med brandsäkerhet att göra. Den är 10 cm hög så att nerkanten ligger på 2,15, och belyser då hela balkongen 8kvm. självfallet mindre uti kanterna. Då räcker lampan till för att ge tillskottsbelysning under den mörka årstiden. Skall du sedan driva växterna så får du lov att sänka lampan ytterligare. Jag flyttar då lampan till ena sidan av balkongen och sänker den till ungeför 1,5o. Eventuellt ytterligare någon decimeter. Lampan räcker nu till för att belysa ungefär 3-4 kvm. Med 70W är rekommendationen att inte komma närmare än 50 cm, har nog mer att göra med det intensiva gula ljuset än med värmen som inte är nämnvärd under lampan, men ovanför densamma blir det varmt. Jordat utag skyddsjordat. Tycker inte att lampan passar i "möblerade rum" då skenet är intensivt gult.
--------------------
"Det gäller att ha mod att vara den man är. Och att inte tappa modet för att man är den man är."
|