CITAT (Stella-Polaris @ 27-01-2008, 15:30)

Råkade ut för samma sak förra året då de frös ner. De kommer visseligen underifrån men varför inte försöka ta sticklingar om det nu fryser på. (bor i Zon 2-3-4 lite beroende på vilken växt det handlar om)
Har redan nu minus 2 vilket torde innebära ner till minus 8-10 i natt. Klar risk för att de stryker med.. Dessutom skulle jag inte ha något emot att få en 10-15 småplantor..
det är alltid trevligt att få fler , klart du ska göra det men jag vet inte hur du tar sticklingar på just denna buske vid vintertid . jag tycker att det alltid är svårt att ta vinter sticklingar .
men skyddar du dom med löv så har dom mer att starta ifrån plus så rekommenderas att man beskär dom på våren med vilje för att få upp friska skott . och i så pass hög zon som 2-4 fryser den nästan alltid ner ändå .
jag tror inte att du får -10c i natt , och dom kommer klara sig . det som gör att dom fryser ner är att det är ihållande frost nätter med ner mot -10c -15c -20c . tror att min egen kan ha haft lägre än -5c kanske -7c för den står i ett rätt så utsatt läge . för fast du förökrar upp nya kommer dom ju ändå att frysa ner . och hos mig finns det flera ex av fjärilsbuske som inte fryser ner fast hår frost
och jag tycker det är lättare med sticklingar på våren eller sommaren . då tar du nodsticklingar som är halv förvedade ev att du sårar dom nere vid den tjocka delen . som du sedan övervintrar svalt runt 0c +5c och planterar ut till våren .
Redigerat av flaxss: 27-01-2008, 16:14