Jag ville också ha ett växthus i "riktigt" trä och gjorde slag i saken för ett par år sedan. Tog hjälp av Alvar Rosdal, pensionerad växthusbyggare i Eslöv, som åtog sig bygget. Storlek ungefär som du tänker dig, ca 3,7x7 m och nockhöjd 3,5m. Alvar fräste själv profilerna (jag kan ta en närbild om du vill se formen), byggde luftningsluckor etc.
Här några uppgifter och synpunkter:
Träslag. Lärk är det klassiska, men slår sig en del. En kompis som byggde i lärk råkar då och då ut för spruckna rutor, möjligen pga av träslaget. Gran? Glöm det, ruttnar alldeles för snabbt. Jag tror vi valde det ideala träslaget, douglasgran ("Oregon pine"), snyggt, rakt, slår sig inte om mycket motståndskraftigt mot röta. Enda behandling: linolja + terpentin.
Avstånd mellan spröjs. Standardavstånd, jag tror det är 70 cm (kan mäta exakt åt dig). Fördelen är att du då kan använda standardiserade yrkesglas, aom är mycket billigare än specialtillskurna glasmästarglas. Glasen ska kittas.
Luften blir i ett träväxthus av denna storleken (våra luckor är ungefär 6 m, en på varje sida) blir på tok för tunga för de automatiska manicker som bl a Willab säljer. Alvar satte in proffsgrejor med kuggstänger, vilket sannolikt är det billigaste i ett stort växthus. Manövreras med kedjor, ingen automatik (finns dock att köpa, men dyrt). Saknar inte automatiken och gillar de stora luckorna - proffsklass.
Lägger ut en bild från bygget med Alvar och hans hjälpreda, kan ta några av det färdiga huset om du är nyfiken. Vill du ha Alvars kontaktino? Han kan säkert bygga åt dig om du vill, eller kanske leverera virket och fräsa profilerna. Har du långt till Skåne?
Kostnad? Billigare än ett aluminiumväxthus av motsvarande storlek - och MYCKET snyggare. Inklusive grund ligger mitt hus på cirka 30 000:- och då gjorde jag inget annat arbete själv mer än att jag lade det invändiga tegelgolvet. Till och med grävning och grund ingick i priset.