Hej
Jag har haft mycket problem med sorgmyggor i mina sådder. Jag vattnar med Pyrex och det hjälper, men det utrotar dem inte. Förmodligen för att det finns larver/vuxna på andra ställen som tex krukväxter, kompostspannen etc.
Mot sorgmyggor kan man använda Bacillus thuringiensis var israelensis. Har inte testat inomhus, men har behandlat ute i kökslandet mot harkrankslarver (en större medlem av myggfamiljen). Det hjälpte så där.........
I Usa finns praktiska "puckar" med Bti som man lägger i vattenkannan, hade varit toppen, har inte hittat dem här ännu.
Helt rätt så dör nematoderna om du tillsätter dem i jord som innehåller Pyrex. Pyretroid är ett kraftigt insektsgift, även om det kommer från naturen.
Har hört andra som haft god effekt av nematoder, så jag skall testa det nästa gång.
En annan metod är att så och sticka i kokosfiber istället för jord. Har precis börjat testa det, och det verkar som om sorgmyggorna inte gillar kokossubstratet (brukar kallas coir och säljs i torra sammanpressade block).
Så...det var en hel roman nästan

Lycka till.