Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Dans, Dans sugen
          Violmormor
          Inlägg 27-01-2008, 18:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 13 175

God kväll.

Nu när det är lungt i trädgården, så nu skulle jag vilja ta mig en sväng på dansgolvet.
          Det vore kul att lära sig dansa, först och främst bugg men även andra danser.
          Bara att gå på kurs, tänker ni. Jo visst det finns kurser i närheten. Men problemet är själva Violmormor!!
          Stegen, svängarna och sådant kan jag nog trycka sig in i min skalle, utan alltför mycket besvär, men sedan är det det där med takten!

Min fråga är det någon av er, som har föds med stora problem att hålla takten, men har lyckas att öva upp den känslan.

Hur gjorde ni i så fall??

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Violmormor
          Inlägg 27-01-2008, 21:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 13 175

Förra veckan var det provgång, denna vecka är det på riktigt med betalning och allt.
          Visst är det många på kursen, jag uppskattar förra veckans damöverskottet till ca 15 -20 st. Eller........när man såg ringarna i början såg det ut som det var ännu större kvinnoöverskott. Finns inget tak för intag.

Prövade några kurskvällar förra våren, och fick den erfarenheten att det försvinner herrar till gång två (och även senare) men tillkommer damer.

Jag fick nog efter ca halva kursen, stod 3 av 4 danser, och blev mer och mer efter.

Har satt på en cd skiva och diskade med fotstamp, förhoppningsvis i rätt takt.
          Tänker man efter gör det ju inte något om man tar ettans kurs flera gånger, man betalar ju, bara att man kännner sig som en särskoleelev.

Nu blir det dammsugare och Cd.
          Tack, jag behövde lite positivt tänkande, i denna fråga!

Citera
          netaave
          Inlägg 27-01-2008, 23:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Violmormor @ 27-01-2008, 21:00) *
          Förra veckan var det provgång, denna vecka är det på riktigt med betalning och allt.
          Visst är det många på kursen, jag uppskattar förra veckans damöverskottet till ca 15 -20 st. Eller........när man såg ringarna i början såg det ut som det var ännu större kvinnoöverskott. Finns inget tak för intag.
          Prövade några kurskvällar förra våren, och fick den erfarenheten att det försvinner herrar till gång två (och även senare) men tillkommer damer.

Jag fick nog efter ca halva kursen, stod 3 av 4 danser, och blev mer och mer efter.

Har satt på en cd skiva och diskade med fotstamp, förhoppningsvis i rätt takt.
          Tänker man efter gör det ju inte något om man tar ettans kurs flera gånger, man betalar ju, bara att man kännner sig som en särskoleelev.

Nu blir det dammsugare och Cd.
          Tack, jag behövde lite positivt tänkande, i denna fråga!

Lär dig identifiera basen i låtarna, den som låter dodong eller bar dong wink.gif där har du grundtakten, när du sen blir lite duktigare kan du även röra dig till takten i melodin, men det är oftast basen du dansar till.

CITAT (Tosan @ 27-01-2008, 21:09) *
          Nej nybörjarkursen kan man aldrig gå för många ggr. Även efter jag blev intstruktör fick jag ut väldigt mycket av att gå med som hjälpdansare på nybörjarkurserna.
          Även sedan när vi tränat har vi hela tiden gått tillbaks till grunderna...

Hur menar du då? Grunderna ska väl sitta i ryggmärgen innan du kan gå vidare.
          Så har iaf jag instruerat i alla år, ingen släpps till steg 2 förrän grunderna sitter där. Sen ska det inte behövas nån tillbakagång.
          Har också alltid haft kurser m jämna par,gammalt, bugg o foxtrott är en pardans.

--------------------

Citera
          Tosan
          Inlägg 28-01-2008, 10:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (netaave @ 27-01-2008, 23:04) *
          Lär dig identifiera basen i låtarna, den som låter dodong eller bar dong wink.gif där har du grundtakten, när du sen blir lite duktigare kan du även röra dig till takten i melodin, men det är oftast basen du dansar till.
          Hur menar du då? Grunderna ska väl sitta i ryggmärgen innan du kan gå vidare.
          Så har iaf jag instruerat i alla år, ingen släpps till steg 2 förrän grunderna sitter där. Sen ska det inte behövas nån tillbakagång.
          Har också alltid haft kurser m jämna par,gammalt, bugg o foxtrott är en pardans.

Visst, grunderna ska man lära sig först... Men när man kommer vidare och väl börjar dansa ordentligt så börjar man som regel fuska i grundstegen. Och man kan aldrig få för mycket grunder.
          Tex en teknikkurs i bugg handlar egentligen nästan mest om grunderna, att du är på rätt plats vid rätt tid, höjer handen på rätt ställe osv. Annars får du aldrig till figurerna och slingorna.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 22:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon