Va kul med en alldeles egen "kolonitråd".
Här är en förväntansfull kolonist till. Jag köpte min våren 2000. Lotten är på 385 kvm och jag har en stuga där jag kan bo. Den har öppen planlösning och utanför har jag en stor veranda. Hälften av den är inglasad och hälften öppen. När jag blev ägare till min lott bestod den av en rak stenlagd plattgång, med rosbuskar på var sida, in till stugan och förutom gräsmatta (stor) fanns några fruktträd, rosbuskar vid huset, ett växthus gjort av gamla fönster.... Köpte av ett dödsbo och den sista ägaren hade inte gjort speciellt mycke där på fem år.
Jag orkade på grund av hälsan inte göra speciellt mycket första året. Snart nog började översvämningar avlösa varandra. Kunde sitta på verandan och titta ut på gräsmattan där traktens änder samlades för att ta en SIMTUR. Hjälpsamma grannar hjälpte mej att gräva stora krondiken där vattnet samlades. Jag köpte en pump (som fick gå dygnet runt) men det var ständigt fullt i dikena. Till slut fick jag beställa proffesionell hjälp. Efter 1,5 månads jobb kunde jag börja anlägga min trädgård. Ett enda äppelträd och en klätterros överlevde eländet. Nu har jag dränering kors och tvärs över hela lotten, så jag får tänka mej för vad jag sätter var.
När dräneringsarbetet var klar hade jag stora berg av jord, grus och travar med cementplattor. Köpte mer av allt och började skopa ut det för hand. Har bara haft vaga skisser inne i huvet och sen lekt fram mitt Eden.
Naturligtvis var många bekymrade och oroliga för hur jag nu skulle få ordning på allt. En del är kritiska till vad jag gjort, men de flesta grannar är imponerade och kommer gärna på en rundtur.
Har sett det som att jag har fått möjlighet att göra något alldeles eget och ganska unikt av plätten jag har. Nu har jag två ingångar, upphöjda rabatter, vindlande gångar kantade med natursten och grus. Faktiskt är det områdets enda kuperade lott.
Har planterat svart Bigarrå, Opalplommon, Mullbärsträd (från frö), rabatt- och klängrosor, Fläder (både buske och träd) och så har jag satsat på frösådder av både sommarblommor och perenner. När jag äntligen vågade klippa det överlevande äppelträdet blev det mycket grenar att ta hand om. Av dem har jag flätat rabattkanter och vindskydd. Har anlagt en rund uteplats och nu i år ska det bli en till. I växthuset har jag satt en vinstock och där odlar jag gurkor, tomater och lite annat smått och gott. Odlingslandet försöker jag hålla rent från Kers, som jag har rikligt av vid ena tomtgränsen. Vid en tomtgräns har häcken dött av vätan. Där kan jag inte sätta en ny för där går ett dräneringsrör. Har gjort en mur av torvblock tills jag kommer på något bättre. Gräsmattan krymper mer och mer och jag gör hela tiden nya planteringar.
Tycker livet på landet är så berikande. Tänk så mycket frisk luft och motion man får och så många nya vänner man får.
Här är min stuga. (om jag nu lyckades infoga bilden) - annars finns den i mitt magra album.
KolonistuganBilden är tagen innan det stora dräneringsarbetet.
Redigerat av Inger S: 28-01-2008, 22:17