Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> OJ! Det gror!, perennasådd
          Terese på Ingarö
          Inlägg 13-02-2004, 13:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem nr: 193

Jaha! Nu har man fått ner lite frön i några godislådor av plast. Slängde ut två sådder i kylan (heuchera - Alunrot) och Melica Altissima (röd jätteslok(!)).

I en annan låda försökte jag så campanula och kattfot - såna otroligt pyttesmå frön! Tyckte att det var trevligt att stå ute och grejja men herregud! - man ska stå i ett lab eller nåt - det blev fuktigt i påsen och jordigt på händerna och fröna fastnade på händerna och ... ...ja.
          Meeen: Slängde in lådan i en hylla i rumstemp och nog grodde det!! Tyvärr hann det nog gro lite länge: typ 7 mm långa hårstråstunna små stänglar. Kan de klara sig ändå, tror ni? (Nu står de svalt under lysrör dygnet runt)

I fjärde lådan blev det Kungsljus som också har grott fint och åkte ut under lysröret!

Man har ju mörkgröna fingrar, alltså!!! biggrin.gif
          hälsar en mallig och lycklig

--------------------
          Terese

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Terese på Ingarö
          Inlägg 16-02-2004, 11:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem nr: 193

Tack! Då gör jag så med dem.

Hur är det med: "slänga ut under snön" som man hör i perennasåningsvokabulären: Ska de gro och sedan växa till där ute senare på våren? Har man plast me hål på och kollar fuktigheten då och då eller har man typ snö rakt på och väldränerade lådor (känns lite "grovt" på nåt sätt)??? Men å andra sidan kanske man kan glömma av dem lite mer?

Just nu står mina två lådor (se ovan) på altanen och fryser - blir ju inte under snön precis - och de blir ju djupfrysta. Kontrollbehov! Känns som om jag ska ta in dem om ngr veckor??

Om man låter dem stå ute - ska man då, när man skolar om och låta plantorna stå kvar ute? På friland t o m kanske?? Vilket är "lättast" och säkrast?

(Himla skönt att få ur sig alla dumma frågor)

--------------------
          Terese

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon