Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Olivträd, tappar bladen
          snillan
          Inlägg 16-01-2008, 11:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 9 213

Hej, jag köpte ett olivträd i våras som stod ute soligt mot en stentrapp och mådde jättebra hela sommaren, den fick stå ute i höstas tills den fått 1-2 små frostknäppar.

När det blev kallare så tog jag in den och nu har den stått i mitt matrum framför en gammal balkongdörr ( gamla glasfönster som släpper igenom lite mer kyla än våra nya fönster), den står på en låg pall så övre delen av trädet har ljus men inte nedre delen eftersom den delen av dörren är täckt. Trädet har mått jättebra fram till för ca 3 veckor sedan då upptäckte jag att det såg konstigt ut, blev orolig över att ha vattnat för mycket eller för litet. Sedan började den tappa jättemycket blad, nu ser den Ok ut i övre delen men nedre delen är nästan kal, alla blad har fallit. Den får vatten ca 1 gång/vecka.

Nu till min fråga: Är detta helt normalt, jag har läst att de tappar blad inne under vintern, eller beror det på att den får för lite ljus ?
          Hur ofta tror ni att jag ska vattna trädet, vi har normal rumstemperatur i huset men det blir lite svalare vid just detta fönster med balkongdörr pga draget från de gamla fönstren.

Snillan

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Karin M i zon 5-...
          Inlägg 29-01-2008, 19:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 5 017

Hej Snillan!
          Jag har haft samma problem med mitt olivträd. Hade mitt på "kollo" där jag trodde att det skulle passa att övervintra. Det visade sig att det inte var vidare bra ställe, för jag hade inte ett blad kvar när det var vår. Bestämde mig alltså för att sätta allt på ett kort och klippa av ALLT, så att det bara fick stammen och några grenar med klyka kvar... Hade inget att förlora alltså! Men innan sommaren var över, hade jag ett fantastiskt, klotformat träd kvar, vilket var härligt!!! Så lyd bara de goda råd du får och ge inte upp! Det finns hopp för ditt olivträd, även om det ser mörkt ut!
          Lycka till!
          //Karin M

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 07:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon