Hej, jag köpte ett olivträd i våras som stod ute soligt mot en stentrapp och mådde jättebra hela sommaren, den fick stå ute i höstas tills den fått 1-2 små frostknäppar.
När det blev kallare så tog jag in den och nu har den stått i mitt matrum framför en gammal balkongdörr ( gamla glasfönster som släpper igenom lite mer kyla än våra nya fönster), den står på en låg pall så övre delen av trädet har ljus men inte nedre delen eftersom den delen av dörren är täckt. Trädet har mått jättebra fram till för ca 3 veckor sedan då upptäckte jag att det såg konstigt ut, blev orolig över att ha vattnat för mycket eller för litet. Sedan började den tappa jättemycket blad, nu ser den Ok ut i övre delen men nedre delen är nästan kal, alla blad har fallit. Den får vatten ca 1 gång/vecka.
Nu till min fråga: Är detta helt normalt, jag har läst att de tappar blad inne under vintern, eller beror det på att den får för lite ljus ? Hur ofta tror ni att jag ska vattna trädet, vi har normal rumstemperatur i huset men det blir lite svalare vid just detta fönster med balkongdörr pga draget från de gamla fönstren.
Snillan
|