Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Så perenner utomhur
          joca
          Inlägg 29-01-2008, 19:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 9 041

Här kommer en nybörjarfråga kring det här med perenner och att så ute,

hade tänkt mig att så följande fröer från Impecta:

Potentilla nepalensis 'Miss Willmott'
          Stjärnhyacint Camassia leichtlinii
          Rosenkrage

och några fler...... :-) det är lite svårt att sluta när man väl har katalogen framme....

Jag har tidigare sått en del fröer mest ettåriga men också en del perenner men inomhus och det har funkat riktigt bra. I odlingsanvisningarna står det nu:

Lättgroende perenner. Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge.

Hos mig ligger det nog troligtvis snö kvar i mars, kan jag så i krukorna och ställa ut dem direkt i snön(skuggigt) eller ska jag vänta till det blivit lite varmare dvs slutet april - maj?

tack på förhand
          Jonny

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          joca
          Inlägg 29-01-2008, 21:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 9 041

Tackar för ett snabbt svar,

Jag misstänker att hyacinten tar långt tid innan det blir något....... får se om man kanske kan hittar den som lök istället.....den verkar ju så fin......tänk vad man kan förtrollas av en liten bild va? a0a.gif

Kanske man skulle ta och så nu då och ställa ut, antar att det svåraste är att hålla kolla så att det inte blir för blött eller för torrt i kurkorna när det våras på riktigt.

Det finns ingen risk att fröna fryser för mycket om vädret är som nu dvs snö-blida(varmt/blött)-kallt-snö osv?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-08-2025, 20:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon