Att läsa att plantskolor rekommenderar vårbeskärning av persika gör mig arg och ledsen. All stenfrukt, och särskilt persika, blir kraftigt försvagade och närapå alltid sjuka av det (bl a bakteriosen gummiflöde).
Det är efter savning och innan nattfrosten man beskär stenfrukter. Som Åsa beskriver i juli-september för Mellansverige.
Det är inte vanligt med friväxande persikoträd, och jag skulle betrakta det som ett vackert unikum och inte kräva så mycket frukt av det. Det är inte med beskärning på persika man sporrar nytillväxt, utan just genom jordförbättringar (luckring, komposttillägg eller plantering av vackra gröngödslingsväxter i marken under hela kronan) som Åsa beskrev.
Persika blommar dessutom ganska tidigt, ibland till och med innan plommonträden. Det är bra att kolla blommen i vår och notera om det är kallt, regnigt eller blåsigt. Då beror utebliven fruktsättning på att bin, flugor och humlor inte hunnit pollinera.
Om du sätter ett persikoträd ytterligare, eller en persikospaljé intill en vägg, har du större chans att få fler frukter. Tidigblommande fruktträd vill absolut ha mest vindstilla läget för att kunna bli pollinerade. Och en blommande spaljé intill vägg kan locka bin också till ditt friväxande träd. ' Jag hade ett persikoträd i friväxande form intill en husvägg. Det blev högt, ca 4 meter, och fick växa ut från väggen också. Vissa år fick det 12 underbart goda frukter - en hel skål tyckte vi som bodde i zon 3 där persika är sällsynt. Vi åt med andakt... Fruktköttet var vitt och mycket sött.
På vintern täckte vi spaljén med juteväv för att trädet inte skulle blomma för tidigt (det gör man inte på friväxande kronträd). Persikan fick mycket ompyssling med jorden, vatten på sommaren och små skarpa snitt där grenarna dog. Jag har nog aldrig pysslat så mycket med ett träd. Vintern 1985 blev smällkall och vi hade minusgrader i huset pga elransonering. Trädet frös och dog, men har nu ersatts av ett nytt.
Cilla
--------------------
|