Hej alla glada kolonister!!!
Här är en till nybliven kolonist. Jag känner igen din historia Inger! Tog över ett dödsbo våren 2007 som legat för fäfot i ca 4 år. Inte ens gräsmattan var klippt! Kers (kirskål säger vi här) i massor, tistlar, maskrosor o ett oanvänt växthus som bara var nerställt utan markförberedning! Om jag vetat vad som väntade hade jag nog inte varit så ivrig att köpa......
Det första jag gjorde var att rensa ur HUSET (25kvm+inglasad terass o "sommarkök" på verandan), städa, kasta o måla väggarna. Det andra var att sälja växthuset "på rot"!
Sen hände det som inte får hända: jag föll utför en trapp med en soffa!

AAAAJ, axeln ur led, i led igen en helt oduglig!!!! Till råga på allt elände är det höger axel, ännu ej brukbar efter snart 9 månader.
Jag har ändå gjort en del, bl a börjat på en rund uteplats, tröttnade på alla raka linjer både på hus o i trädgården. det ska bli en berså. Har även hädat o tagit bort den obligatoriska hallonhäcken. Där har jag o grannen gemensamt grävt upp mellan hennes o min fd häck o lagt markduk o stenmjöl. På min ida ska det bli 7 st blomsterbågar i st f staket/häck. På dessa ska det växa olika sorters klätterväxter, mest blommande i rosa, lila, vitt, blått o mörkrött. Samma färger framför men lägre växter. I övrigt ska det vara gräsmatta. Ja, bärbuskarna blir kvar förstås.
Eftersom jag samlar på Pelargoner o Hoyor så finns det blomster att placera ut i krukor o terassen är välfylld. Dessutom växer en vinranka där redan, fick massor med druvor i höstas. Den klippte jag ner med ca 2 meter före jul. Blir nog så jag klarar mej ändå, o så är det lite jobbigt att få nerdimpande druvor innanför kragen!
Är hemskt nyfiken på var alla ni har era lotter o stugor?!? Själv har jag kollo i Gävle, blir lite kort säsong men man får väl ändå inte bo över i stugorna under vintern i andra delar av landet heller????
Ska se om jag kan få in en bild på kollot innan jag köpte!
Nej det funkar inte, är ju URDÅLIG på detta!
Ha de gott, snart är våren här! (Fast idag faller snön ymnigt!)

Karin