Det jag har tänkt att göra är att gräva och vända (?) gräsbeklädd jord. T ex, det växer gräsmatta framför/runt om huset, allra närmast huset är det en "rabatt" som varit oskött i över 2 års tid (inga hyresgäster) på framsidan.
Så här såg det ut på framsidan när vi var där och tittade första gången, innan allt ogräs var rensat:
_MG_7277.jpg ( 182.54k )
Antal nedladdningar: 63Där växer Kungsljus, Förgätmigej, Blåklint (?), pioner intill trappan, ormbunke, några liljor (?) och något mer. Rabatten är idag kanske bara 50 cm bred från husets vägg och jag vill alltså bredda ytan. Då tänkte jag att jag gräver upp och vänder jorden, men då är min fundering, funkar det att göra så när det är gräsmatta jag vänder? Kan jag ösa över ny jord över den grävda/vända jorden och så t ex perenner eller 1-åringar?
Samma gäller en yta som är vildvuxen och det växer väl mest ogräs där och ytan görs inget åt. Den ser tråkig ut och där skulle jag vilja gräva och vända på jorden på samma sätt och så frön och få blommor till våren och sommaren. Här kommer lite bilder för att förklara vad jag menar.
52.jpg ( 222.69k )
Antal nedladdningar: 56Till vänster i bild ser man en del av ytan jag vill fixa iordning. Kaprifolen växer fint vid köksingången.
Den ska jag förresten klippa ner helt nu i februari, det funkar väl va...?!
_MG_7275.jpg ( 249.68k )
Antal nedladdningar: 51Till vänster om närmaste björken är samma ställe som bilden ovan, men från en annan vinkel så klart.
29.jpg ( 205.07k )
Antal nedladdningar: 69Bakom pojkvännen ser man nästan hela ytan som jag drömmer om att få fin.
Jag har för lite tålamod för att lägga över presenning i några år och kväva allt som finns där, jag vill ha resultat till våren och sommaren! Helst!
"Lycka är att göra det man vill och vilja det man gör".