Det är några år sedan familjen var där, men man åker väl dit för att se alla växter. Träden oj, Kanelträd, Palmer, Tulpanträd, Etagegran Platanträd, Jakaranda, Eucalyptusträd, det växte Bananträd på många ställen i Funchal. Och alla blommor, minns särskilt Strelitzian, Clivian växte som ogräs. Vi var på Madeiraafton med folkmusik och vi åt espatadanspett, långa grillspett. Man äter mycket fisk Espada, smal som en ål. Man besöker saluhallen i Funchal, minns mest all fisk där, och så alla vackra blommor, frukt. Köpte med mig en massa frö från saluhallen. I staden finns vinhus med provsmakning, ön är känd för sina vackra vita broderier, jättedyrt. Vi besökte en Botanisk trädgård ovanför staden var mest imponerad av alla kaktusar. Vi åkte till Nunnornas Dal, här gömde sig nunnorna undan piraterna som kom med fartygen, ön upptäcktes 1419 Här åt vi "Boll i de Mell " honungskaka med nötter och madeiravin. På hem vägen åkte vi släde i Monte, 2 km nerför berget på bara asfalten. jag skrek som en galning. Två starka karlar springer med släden, prova det. Annars var en heldagsutflykt av den västra sidan magnifikt, man ser de stora vin och banandistrikten. Maken och sonen vandrade ut på levadorna det var otäckt brant och inga räcken, finns en hel del sådana turer. På hotellet fick vi en massa frukt från ön, persikor, fikon, dadlar, vindruvor till varje frukost. Men det starkaste minnet är alla blommor och träd. Och glöm inte köpa den typiska Madeiratuppen i emalj i vackra mönster, den måste man ha med hem, den står på min blombänk. Ha nu en underbar resa.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|