Tack för svaren.
Just Bokharabindan och humle har jag funderat över då jag dels har en planta bokharabinda stående på min kolonilott och har erfarenhet av humle sen innan. Och båda klarar väl en ganska dålig jordmån om jag inte har fel? för jag funderar på att sätta några plantor lite spritt över högarna och på sina ställen blir det nog inte många nävar jord mellan grenarna där jag kommer sätta dem, räknar däremot att det inte ska vara alltför svårt för rötterna att äta på de halvförmultnade grenarna.
Får se hur jag gör, blir nog lite blandat, jag har några stycken att leka med. Jag har en stor hög som faktiskt har blivit riktigt vackert mossbeklädd så där ska jag försöka hitta någon mer gles klättrare med skira grenar och små blommor, kanske blandat med murgröna. På en av de fulare så ska jag jag plantera bokharabindan jag har och ser hur det blir. Om den täcker ordentligt och hur det i så fall ser ut med en stor bokharabinda-limpa på tomten. Blir det itne bra så får man göra om nästa år.
Snårvindan blev jag faktiskt nästan lite intresserad av också, känns som det kan passa på en naturtomt. Samtidigt är den kanske lite väl svår att få bort sen när man väl fått in den? efterhand vill jag ju göra mer och mer trädgård av tomten om än i lite nordiskt djungeltema. Sen räknar jag iofs med att det redan finns en hel del på tomten som kan vara svårt att få bort utan att täcka ordentligt men man kanske inte ska göra det värre...

Ah, börjar i varje fall se ordentligt framemot vårkanten då man kan börja planera och gräva. Ett trädgårdsland är det första vi kommer satsa på för att ha nåt att jobba med samtidigt som vi känner in oss på tomten i övrigt. Men lite ska det exprimenteras med högarna i varje fall.