CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,17-02-2004, 15:42)
På tomat brukar man se på själva plantan hur man gödslar ganska tydligt, är stammen grov och och och bladen blågröna och jättestora så gödslar man för mycket, är stammen smal och bladen inte så jättestora så gödslar man för lite. Själv gödslar jag lite på känn + vilken tillgång på gödning jag har. Nässelvattnet går åt snabbare än vad jag tillverkar ibland + guldvattnet räcker inte till ALLT i trädgården. Både guldvatten och nässelvatten bör spädas 10ggr (eller mer).
jo men det där är en hel vetenskap, blåaktiga blad är för lite magnesium. Stora blad brukar vara för mycket kväve men det ger även en mera "vattning" tillväxt. En hel vetenskap som sagt, vi har inte gått igenom så mycket än, men det kommer. Kolla upp exakt vad tomater vill ha.. näringsinnehållet kan ju variera mycket i urin både från persson till persson och från dag till dag. Olika vad man har ätit och hur mycket man druckit.. men det finns säkert värden som man kan räkna med att det är... förra året va det någon som la upp en länk till någon halv vetenskaplig utvärdering om ämnet. Minns inte var, men det va på majs.
men gulldvatten går säkert bra på tomater skulle jag tro.
ska inte utala mej allt för mycket innom detta ämne då jag ej är "full" lärd. (vilket man alldrig blir)