Hej på er
Jag har precis skaffat mig en sommarstuga med en minst sagt ovårdad tomt på 3000 kvm som jag ska försöka få lite ordning på. Nu växer där mest bara sly i form av hallon, brännässlor och björk, förutom de drygt 10 ris- och vedhögar som finns spridda över tomten som är från stormen -99. Och det är just de här ris- och vedhögarna jag och sambon funderar kring. Att flytta på allihop, vare sig det gäller elda, flisa, gräva ner etc, är inte att tänka på. En del ligger såpass i vägen så de får vi antagligen ta hand om men några bildar upphöjningar som kan bli ganska fina om man rensar slyet runtomkring och täcker dem med växtlighet så de inte ser så risiga ut.
Det tycker i varje fall jag, sambon är lite mer skeptisk. Men han har lovat att jag kan få göra ett försök under det kommande året med att få en eller flera av högarna fint inklädda av någon växtlighet. Så jag undrar om ni har lite förslag här på bra växter man kan använda, både som är lite mer sirligt glesa att sätta över de mer vackert mossbeklädda delarna och mer täckande och aggressiva för de mer fula delarna. Viktigt att veta är att där finns ganska mycket hjortar och rådjur så det får inte vara värsta delikatessen.
Stugan ligger på Romeleåsens östsluttning med skog runtomkring, några bilder finns på min nystartade blogg , www.sustin.blogg.se men de är inte direkt tagna för att visa högarna så det får jag återkomma med efter helgen om det finns intresse. Det är en minst sagt spännande tomt då det är en liten ravin i mitten med branta slänter på sidorna. Det ska bli en rolig utmaning att ta hand om även om vi till en början bara vill snygga till det och skynda långsamt med att göra tomten till en trädgård.
|