CITAT (Zanna @ 12-02-2004, 15:44)
Gräsmatta som är så härligt!
Min tomt består av ca 1 000 m2 härlig gammal trädgård med gräsmatta och 5 äppelträd, vinbärsbuskar och hallonhäck. När jag var liten tyckte jag det var underbart att ha gräsmatta att springa på och vi lekte jätte mycket på den. Än i dag tycker jag det är så skönt att gå och sitta på gräsmattan. Tänkt vad härligt på sommaren att känna gräset under fötterna.
När barn kommer och hälsar på springer de över hela tomten, lägger ut ca 30 m plastpresenning som de sprutar vatten på och glider i väg på, hänger i hängmattan och rullar runt på gräset. Jag tror inte de skulle ha riktigt samma möjligheter till lek om inte den stora gräsytan fanns.
Framför mitt hus har jag grus och det vill jag ta bort och plantera gräsmatta i stället. Gruset gör så ont att gå på (nu har jag förvisso "kantigt" grus") och det sprider sig till gräsmattan.Men, jag vill ha grus t ex runt huset och som inslag i rabatter. Jag vill också harmycket mer rabatter och växtlighet... men mycket gräsmatta blir nog kvar ändå. Jag skulle inte vilja vara utan gräs... däremot skulle jag inte ha något emot att gräset sökte sig in bland rabatter och ex hallonhäcken.
Jag höll på att misströsta. Trodde jag skull behöva hålla ett försvarstal för vår älskade gräsmatta.
Vi bryr oss inte om förståsigpåarna och odlauppalltsjälv-fantasterna. Gräs är fint. Ungar behöver gräs. Vuxna oxå. Var skall vi annars öva golfsvingen på och utöva de regelvidriga fyllekrocketmatcherna?