Veranda, jag tycker det mera ser ut som en underbar altan där du kan odla hur mycket som helst. Blommor i krukor och matnyttigt i lådor. Änglatrumpet är väl inte så bra eftersom du ska ha barn de är giftiga för små fingrar. Finns ju många andra alternativ men kolla så de som sagt inte är giftiga de växter du tänker så eller plantera. På armeringsnät finns mycket som kan klättra som bondböna t.ex. som blommar med små röda blommor och är ätbara, krasse finns både som låg och klättervillig, även som du själv var inne på blomman för dagen, alla dessa är då bara 1-åriga. Du kan i kruka plantera klematis som som klättrar och någon stamros. Vet inte hur det är med klätterrosor men det kan du få bra hjälp av kerstin z5-6. Gillar du vatten finns på Jula små fina fontäner som inte är så dyra som man kan ställa utomhus, vet inte om det krävs att du har någon plats som är tak så den står lite skyddad men det kan du ju fråga om.
De perenner du har i trädgården skall klippas ner på hösten när de blommat över eller på våren går också bra, vet att de flesta klipper våren, personligen klipper jag höst så jag slipper för mycket egensådda småplantor över allt. Har du inte bott så länge låt trädgården växa upp så du ser vad du har och köp inte på dig för mycket. Gör gärna en karta över allt så det vet vad som finns med t.ex. foto och rita ut platsen där de växter underlättar när man vill köpa nytt. Ångrar att jag inte har gjort det men någon gång kanske jag kan ta mig tid nu när jag börjar min pension snart. Lycka till.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|