I ditt fall, med barn som vill plocka snart och inte om 10 år, skulle jag valt körsbär (vilken sort som helst) satt på Gisela grundstam, dvs en rot som gör att trädet håller sig litet (ca 4 meter i höjd och bredd). Körsbär som man köper annars blir stora och breda träd som när de börjar bli som vackrast ofta måste tas ned på radhustomter.
Familjeträd skulle jag absolut hållit mig undan även om de kan hålla en tid. Äpple och päron med flera sorter inympade finns ofta inte på svagväxande underlag så de blir stora, dvs ca 8 x 8 meter i höjd och bredd, och dessutom tar det tid att få frukt - 5-10 år är inte ovanligt. Vill du ha päron eller äpple - spaljera (spaljéträd som man köper sitter också på svagväxande underlag och blir därmed inte stor + ger frukt mycket snabbare). Ett spaljéträd är inget mer komplicerat än ett träd satt på en "rot" som gör att den inte växer så mycket och dessutom är den beskuren från början så att den är tvådimensionell med en stam och grenar som armar rätt ut åt två håll. Man fortstätter att beskära så och kan ställa den fritt, man kan böja den som en liten pytteberså (liten koja för barn) eller ha den som en liten staketbit som insynsskydd t ex. Man kan också sätta den intill en vägg. Att den är satt på svagväxande grundstam ("rot") gör att den ger ganska mycket frukt efter bara ett par, tre år, och att grenarna är horisontella påskyndar också fruktsättningen.
Srtenfrukt, dvs plommon och körsbär som är ympade från början med olika sorter har jag sett några men mycket få lyckade exemplar av. Teorin är god men i praktiken brukar en och flera sorter duka under och dessutom sitter grenarna så lågt att man inte ens kan klippa gräset under utan att åla sig under krongrenarna. Bättre då att köpa plommon på spaljé, sätta som en del av en häck eller invid huset.
Krusbär och vinbär kan du köpa på stam och sätta i skyddade lägen, de brukar få plats på en liten tomt och de ger bär snabbt. Håller inte så länge som i buskform, men iallafall så länge som barnen är små...
En amerikansk blåbärsplanta brukar man också kunna pilla ned i en rabatt eller invid en häck någonstans. Poppis för barn och i rätt plockhöjd också...
Har man plats för en rosbuske eller kan tänka sig att byta ut ett par häckplantor mot en ros så kan man välja vresrosen. Busenkel att f fräs på och ger härliga nypon som är goda och roliga för barn att lära sig gnaga på. Supernyttigt dessutom. (Barn som lär sig äta nypon utan att käka fröna har också en del att lära sina kompisar!)
Redigerat av Cilla: 03-02-2008, 20:37
--------------------
|