CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 11:30)

Vuxna, ovana katter som hittils levt på kattfoder i olika former mår nog inte så bra av att man radikalt lägger om deras kost. Att pappas kastrerade hankatt äter nästan vad som helst beror på att katten är utekatt, råttfångare. Den katten har levt så hela sitt liv och hans mage är van vid det, men fröknarnas magar är inte anpassade efter det. Jag misstänker att de skulle bli sjuka i magen om jag byter ut allt för mycket foder till en massa konstigheter.
Dessutom får de både torrfoder och blötfoder, helst med så hög halt kött eller fågel som möjligt, fisk kan de vara allergiska emot så det får de inte så ofta.
Jag vet de som har katter som har foderallergi. Efter det att de har gått över till att BARFa, så mår katten betydlgit bättre.
Vad jag förstår, så behövs det en tillvänjningsperiod om man ska BARFa sin katt. Köttfärs är en bra början, likaså kycklingfilé i små bitar.
Matildas kokbok - här man man läsa om BARF.
Saxat från hemsidan:
CITAT
.......Ofta får man höra varningar om att katten kan smittas av bakterier och parasiter via rått kött t ex. salmonella, campolybacter och trikiner. Alla dessa är ovanliga i svenskt kött. Visserligen avlivas varje år tusentals fåglar pga. salmonellasmitta men det är viktigt att komma ihåg att det finns många olika salmonellastammar och att inte alla är farliga. I Sverige avlivar man dock, för säkerhets skull, även bestånd smittade med ofarlig salmonella och i de flesta fall handlar det om just ofarlig salmonella. Kött (i synnerhet vilt) kan innehålla mer vanliga parasiter som t ex. bandmask, men parasiter dödar man om man fryser ner köttet i 72 timmar till minst -20°C. Skulle katten smittas med en vanlig sorts mask finns det effektiva avmaskningsmedel att behandla katten med. Risken för smitta via svenskt kött är dock liten eftersom kött alltid kontrolleras noggrant innan det kommer ut i butikerna.........