Hålle med LadyG
CITAT
Tror på att omväxling förnöjer och minskar risker för felnäring eller att man skulle missa något i kosten
Barf (rått kött) är nog den bästa maten om man kan vänja dem vid det, men det krävs ju en del kunskap innan man låter katten leva på enbart sådant. Det jag ser som ett problem är att maten inte kan stå framme så länge innan den blir dålig, speciellt på sommaren. Vill man försöka vänja katten lite så är nog grishjärta det som katterna tycker bäst om.
Jag tycker absolut burkmat är bättre än torrfoder. Och det klarar att stå framme några timmar utan vidare. Ett problem kan vara att katter som inte är vana kan få diarré. Byter man foder så ska man börja med små portioner åt gången. Mina katter har aldrig haft något problem med att tåla någon mat, men jag har förstått av andra att mjau tetra är snällare för magen än mjau på burk. Tyvärr så är den dyrare. Men det finns fler sorter att pröva.
En rå kycklingvinge (fastsatt i stripes i något så den inte släpas runt i huset) kan ju vara en bra leksak som det kanske tas en tugga av ibland. Absolut bra för tänderna.
Ibland är det ju svårt att få katter att tänka om när det gäller mat. Något som man absolut kan göra är att vänja kattungar vid kött redan från början. Tror att de flesta raskattsuppfödare numera ger sina kattungar rå köttfärs redan från början . Jag har alltid gett mina kattungar burkmat som första föda, aldrig någon välling. Sedan får de lite rått kött ibland också.