CITAT (Gunilla T @ 05-02-2008, 14:50)

Jag vet att jag läste detta i Agrias statistik (inte Jägarförbundets) men har tyvärr inte artikeln kvar. Är ingen vän av ryktesspridning så eftersom jag inte har källan kvar kan vi väl lämna det därhän Okej?
Ja, visst, men menar du att Agria skulle ha statistik på att fler hundar dödas och skadas av jägare än av vargar? Det låter som en dåligt påhitt av någon som inte gillar jakt....
För att öka förståelsen för att det här med vargar är ett ganska komplext problem så ber jag er att läsa den här artikeln skriven av en besiktningsman (kvinna) på länsstyrelsen i Värmland:
En besiktningsmans vardag.Det är säkert lätt att älska vargar om man bor i en storstad och bara ser dem på TV (stockholmare klagar på fästingar i stället). Men bor man i ett vargområde och har småbarn, husdjur och hundar och dessutom rör sig mycket i skog och mark så tror jag att man får en lite mer nyanserad bild av vargfrågan. Exempel: I samband med riksdagsvalet 2006 folkomröstade fyra kommuner i Dalarna om rovdjursfrågan. Frågan löd: Ska kommunen verka för att det ska bli möjligt att freda tamdjur och hundar vid ett direkt rovdjursangrepp även utanför hägn? Det sammanlagda resultatet i de fyra dalakommunerna var att 71,6 procent röstade ja, 19,4 procent röstade nej och 9 procent blankt.
Sen måste inte allt vara så svart eller vitt. Bara för att jag skriver detta så innebär inte det att jag vill att alla vargar i Sverige bör utrotas. Jag vet inte hur problemet ska lösar, det är jag alldeles för oinsatt för att uttala mej om. Men jag vet att
något måste förändras i den svenska rovdjurspolitiken.