Det bästa för att veta om en katt är bra råttjägare eller inte är att känna till hur bra deras föräldrar är på att jaga. Det vet man ju oftast inte. Jag trodde min katt var värdelös på att fånga möss eftersom jag aldrig såg henne komma bärande på några. Nu har jag upptäckt att hon äter dem på direkten utan att leka med dem först, och hon är ändå mest inne och får obegränsat med bra mat. Så det är inte enkelt att veta vilken katt som är bra jägare eller inte.
Om du vill ha en katt som håller rent för möss hemma hos dig så är det ju lämpligt att kastrera den. En okastrerad hankatt håller mycket stora revir och rör sig på ännu större områden. Man har ju mindre glädje av att den fångar möss långt borta, det är ju bättre om den håller sig hemma och jagar.
CITAT
Ljuger jag, och säger att katten skall tatueras, chippas, bära dräkt med reflexer, bara få mat som köps av Vetrinären, gå på koll var tredje månad, alltid ha sällskap samt sova på en specialinköpt sammets kudde för 1899: - så kanske jag har större chans. DVS om ägaren inte är som mig. Är han som mig och jag ljuger så flyger jag även i det fallet.

Håller med om att kattuppfödare går för långt ibland. Olika uppfödare tittar på olika saker. En del vill absolut inte sälja till någon som låter katten gå ut, andra säljer helst inte om katten enbart får vara inne.