CITAT
2005 fanns det 120 vargar och innan den nästan utrotas på -70 talet fanns det uppemot 2000 stycken.
2000 vargar på 70-talet? Är det naturvårdsverkets siffror? I slutet på 60-talet fick jag lära mig i skolan att det bara fanns 6 vargar kvar i Sverige.
CITAT
De områden där det idag finns varg är ju de områden där det bedrivs allra minst djurskötsel i Sverige!
Räknas Småland och Halland och uppåt som områden där det bedrivs allra minst djurskötsel i Sverige?
Jag har inte sett ett enda inlägg som säger att man ska ha ihjäl vargarna. Bara människor som inte tycker om dem eller vill ha dem där de själva bor. Ingen har sagt att de ska dödas. Ändå blir det så många upprörda inlägg. Mitt förslag var att skjuta dem med gummikulor så de känner sig jagade och blir skygga igen.
Förr jagades inte rådjuren i områden där jag bor. När de var i min trädgård stod de lugn och tittade på mig och fortsatte äta. Jag var tvungen att klappa i händer och ropa åt dem och då GICK de iväg, inte sprang. Numera jagas de och jag ser dem inte alls lika ofta längre. Jag ser spåren av deras härjningar i trädgården, men om jag öppnar dörren och går ut så rusar de iväg. De har blivit mycket skyggare tack och lov.
Jag känner ingen människa som blivit angripen av varg, har bara tredjehandsuppgifter på det, eftersom det var så längesedan de människorna levde. Jag tycker det var läskigt med den vargen som blev påkörd på Boråsvägen kanske det var. Ett skyggt vilddjur som blir skadat ska fly om det inte känner sig trängt. Den här vargen gick fram och ställde sig mot bilen visade tänder.